جراحی کلیه بدون برش پوستی


برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند با استفاده از جراحی لاپارسکوپیک، عمل خارج سازی کلیه بدون ایجاد برش پوستی در مدل حیوانی را انجام دهند.



طراح و مجری این طرح صبح امروز در نشستی خبری افزود: با توجه به اینکه روشهای جراحی در دنیا به سمتی پیش می رود که جراحیها بدون برش پوستی روی بدن بیمار به عنوان «جراحیهای لاپارسکوپیک از طریق حفره های طبیعی بدن» انجام شود ما نیز در این راستا موفق شدیم روی مدل حیوانی سگ با روش لاپارسکوپی، کلیه حیوان را از طریق واژن خارج کنیم و بعد از یک ماه پیگیری، حیوان بدون هیچگونه اثری زنده و سرحال ماند.



نتایج اولیه طرح در سومین کنگره بین المللی اندیورولوژی ایران با حضور کشورهای مختلف از جمله انگلیس، آمریکا، آلمان، هند، ترکیه و عربستان ارائه و موفق به کسب عنوان بهترین مقاله از کنگره شد.


این فوق تخصص اندویورولوژی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر مطالعات در این زمینه جنبه تحقیقاتی داشته و هنوز کاربری انسانی در رشته جراحی کلیه پیدا نکرده است، افزود: اگر این طرح کاربرد انسانی پیدا کند این امکان نیز فراهم می شود که جراحی های کلیه بدون هیچ برش جراحی روی پوست بیمار انجام شود ودر نتیجه مدت بستری، نقاهت ودرد بعد از عمل به شدت کاهش می یابد.



امین شریف آموزش را یکی از راه های پیشرفت این رشته دانست و افزود: در این راستا ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ارائه تقاضا به وزارت بهداشت به دنبال این هستیم که در بخش یورلوژی با راه اندازی دوره های آموزشی فوق تخصصی اندیورولوژی بتوانیم متخصصین کشور را با این رشته آشنا کنیم.